منتدي فوركس العرب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

FAHD2025
المساهمات : 4

صديقي مليونير عربي اهداني سر طريقته في المتاجره Empty صديقي مليونير عربي اهداني سر طريقته في المتاجره

الأحد يوليو 17, 2022 1:42 pm
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل قراءة الموضوع الرجاء من القلب وخالص النيه .. طلب الدعاء لوالدي صاحب الطريقه و للبشمهندس وضاح عطار ..

لي صديق لديه طريقه مميزه للمتاجره وهو ماشاء الله عليه ميسور الحال علي الرغم من صغر سنه .. المهم انا فضلت ارخم عليه لحد مارضي يديني سر الطريقه دي .. وطبعا استأذنته اني انشرها

الطريقه سهله جدا وانا نفسي جربتها اسبوع حتي الان والحمد لله النتائج حقيقي اكثر من مبهره لما التزمت بالشروطه 100%

الطريقه مجربه من صديقي علي حساب حقيقي وحقق مايقارب من المليون جنيه حتي الان حوالي 200 الف دولار مش طريقه وهميه شخص حكي عنها

بسم الله توكلت علي الله ولاحول ولا قوة اللا بالله

المؤشرات المطلوبه :
1- Zigzag بقييم 25 - 5 - 3
2- Moveing average (Eponential 20)
3- fibonacci الطبيعي بتاع الميتاتريدر
4- مؤشر waddah attar explosion Gold

الطريقه :
1-بإستخدام الزيجزاج هانحدد القمم القيعان
2- اذا كان الزيجزاج صاعد نرسم الفيبوناتشي من ادناه حتي اعلاه واذا كان هابط نرسم الفيب من اعلاه ل ادناه وكل ماالذيجزاج يتحرك نعدل معاه الفيبوناتشي
3- لما ييبدأ السعر في الانعكاس وتقفل اول شمعه اسفل او اعلي ال نسبه 23.6 فيبوناتشي ندور علي الخطوه الجايه
4- لازم تكون الشمعه اللي اغلقت بعد ال 23.6 تكون اغلاقها اعلي من EMA 20 حسب اتجاه السوق يعني لو صاعد يكون اغلقت اعلي من EMA ولو هابط تكون اغلقت اسفل EMA
5- الخطوه المهمه جدا هي ان يكون المؤشر بتاع البشمهندس وضاح عطار يؤكد الدخول ... في حالة الصعود يكون الخط الاخضر اعلي من الخط الاصفر او يكون اعلي من اخر خطين حمر ...او في حالة الهبوط يكون الخط الاحمر اعلي من الاصفر او ان يكون الخط الاحمر اعلي من اخر خطين خضر.... الامثله هاتبين كل الكلام ده
6- الستوب لووز تكون .. ندور علي اول شمعة اغلقت فوق 23.6 ونحط الستوب لووز عند اقل low في حالة الشرا او اعلي HIGH في حالة البيع للشمعه اللي قبلها ... ومبدئيا وانا بتدرب عليها كنت بخلي الستوب عند اخر نقطه وصلها الزيجزاج
7- البروفيت تكون قبل خط ال 38.2 فيب بخمسه بيب
8 - يفضل الدخول بعد تريند او اوقات تذبذب طويله المدي يعني تجنب الدخول لما تلاقي المؤشر بتاع مهندس وضاح متذبذب يعني تلاقي خط احمر وفجأة الخط اللي بعده اخضر لازم يكون كان واخد اتجاه وهايبدأ يغيره احنا هاندخل بقي لما يبدأ يحصل تصحييح للإتجاه .. النقطه دي هاتتفهم مع التدريب ان شاء الله
9- الالتزام التام بكافة الشروط يعني ماتتطمعش وتقول هاستني لما البروفيت توصل 50% فيب
هو الراجل صاحب الطريقه كان ملتزم بالخطوات دي بالمللي بس

امثله من الشارت

صديقي مليونير عربي اهداني سر طريقته في المتاجره 110

1- نقطة الدخول بعد الاغلاق اسفل 23.6 فيب وبعد الاغلاق اقل من ema20
2- نقطه الوصول للربح
3- مؤشر وضاح وقت حدوث الشمعه كان الخط الاحمر اعلي من الاصفر او علي من اخر خطين خضر
4- الستوب لووز

صديقي مليونير عربي اهداني سر طريقته في المتاجره 211

1- نقطة الدخول بعد الاغلاق اسفل 23.6 فيب وبعد الاغلاق اقل من ema20
2- نقطه الوصول للربح
3- مؤشر وضاح وقت حدوث الشمعه كان الخط الاحمر اعلي من الاصفر واعلي من اخر خطين خضر
4- الستوب لووز

صديقي مليونير عربي اهداني سر طريقته في المتاجره 310

لايوجد تايم فريم معين فالطريقه تصلح لكل الاوقات .. ولكن انا لاحظت انه كل ما كبر الفريم كان افضل لان الفوركس عباره عن عدة تروس الاكبر يحرك الاصغر فا انا من وجهة نظري المتواضعه افضل المتاجره بها علي 4 ساعات فما فوق ... كذلك الامر بالنسبه للإزواج الطريقه تصلح علي كل الازواج ولكن انا ايضا افضل الازواج المستقره لان الاستراتيجيه تعتمد في الاصل علي اصطياد التصحيحات التي تأتي بعد تريند متوسط او طويل المدي ... ومدي احترامها لنسب الفيبوناتشي

لا داعي من انتظار افتتاح السوق فا يمكنك اختبار الطريقه عن طريق الهيستوري.... بالتوفيق ان شاء الله

بالنسبه لقيم الزيجزاج .. نعم اقصد تحويل 12 الي 25 لتصبح القيم كالأتي ExtDepth 25 - ExtDeviation 5 - ExtBackstep 3

التيمبليت ومؤشر waddah attar explosion gold 

قم بحذف علامة ### وانسخ الرابط ولصقة في المتصفح

###https://www.mediafire.com/file/ba662lmm9h2z9bg/zigza_feb_template.rar/file####